Saturday, September 22, 2012

Helmet And Cushion

Assalamualaikum wbt...
xjawab dosa..

kehkehkeh!

Pagi sabtu yg mulia ni, aku telah pun merancang utk memasang pelana baru motor aku dan repair helmet lama yg ada.

Di bawah aku share gambar2 yg sempat wife aku amik.


sebelum gerak, pose amik gambor dulu..hihi!


Dah sampai, sempat lagi!! todiaaa sign board yg RARE!


yang ni sarung seat kedua aku tukar. dah dekat 5 tahun lebih guna. dah berlobang2.. masuk air dah tentu.
so, kalo p keje ke,p mane2 sudah semesti basah celah kangkang aku.hahahaha..kiranya kalo ber-gangnam style ataih motor tu versi WET lah..hahahahaha!

Uncle Ah Seng ni berpengalaman lebih 30 tahun kata nya, dulu boleh buat skali cusion kereta, dashboard, dan stereng kereta.. enjin?xbleh...


tgk lah uncle ni, terer x terer.. berlunjur kaki santai je dok buat seat motor aku tu..sambil borak2, ramah unlce ni.. mcm ne tak ramah, kami dua org dok ngadap dia buat kerja..hehehe.. utk mengelakkan rasa awkward better dia ramah..hehehehe. 

kerja2 pengukuran sedang dilakukan...rilek je..sembang mau rancak!!



Peralatan ade yg canggih, ade yg retro.. yg ni stapler air gun, kira canggih alat yg beliau ade..
tgk! rilek je bersila buat kerja.. time ni kerja2 menyarung seat aku dah pun bermula.


siyesly, uncle ah seng ni buat kerja sgt cermat dan kemas..


hampir siap... cantik dan kemas buatan uncle ah seng..


part ni yg sempoi, bila dah siapnya seat aku ni.. bini uncle ni yg pasang semula kat seat motor aku. hahaha!


 
Okeh, giliran helmet aku pula.. tgk pada gambar atas ni, abih semua isi dlm di keluarkan utk digantikan dgn yg baru.

setiap bahagian asal yg di keluarkan di ukur bg memudahkan bahagian baru di sediakan.

helmet ni dah lama jgk xpakai.. helmet time bujang dulu.. bau peluh kuat sgt, sbb tu xpakai dah..nk buang syg..jadi, cari alternatif ni lah.. idak le membazir ye dak..

yg putih tu, gabus yg ade dlm helmet aku tu.. menurut uncle ah seng, setiap helmet berbeza benda alah tu.. contohnya, helmet mahai mcm SHOEI tu keras dan padat dari yg murah.. mane tak nya, rege ribu2 siap ada warranty card..jauh la beza kualitinye. 

span/pelapik dlm helmet telah siap..kemas jahitan Uncle ni buat..


ini proses memotong jenis card board keras utk tetulang yg menyokong helmet di bahagian leher belakang kita..

Uncle Ah Seng tgh buat kemasan pada tetulang utk menyokong leher td.. di baluti dgn span dan kulit jenis bahan P.U.. sgt2 kemas dan cermat dia buat!!selepas tu, dia jahit span dan kulit td utk kemasan terakhir tetulang td.


tetulang td yg dah siap, sedang di assemble semula pd helmet aku td..bila dah di adjust dgn kemaih baru diletak cermat gam gajah..



Taddddaaaaaaa!! dah siap dah pun! mmg cantik lah!!
Tali baru, tp klip besi asal.. 


muka2 gembira pakai helmet 'baru'


mcm biasa... muke over yg sengal.. helmet ni sgt kedap bunyi dan udara.. jd kalo mengikut ergonomics punye perspektif yg aku rasa mmg ada(hahahha), dgn jumlah bunyi desibel yg kurang kita dengari tidak akan memenatkan kita. hahaha!! betul aku xtipu..cer google kalo xcaya..hahaha!

Perasan helmet merah tu? yg tu utk projek akan dtg! nk balut baru luar dan dlm!!


Cun! sgt kemas buatan Uncle Ah Seng..
hahahahah!!

cukup lah celoteh aku.. bkn ade sape nk bc panjang2.. hehehe! rajin plak kan aku menaip..

Oleh itu, pd kwn2 yg ada helmet lama yg buruk tu dan berminat utk repair semula, boleh lah contact aku..

-SEKIAN-




16 comments:

  1. bro...seng cushion ni kt mane?

    ReplyDelete
  2. minta share alamat kedai uncle nie ... tq

    ReplyDelete
  3. Salam bro kedai uncle
    ni kt mane

    ReplyDelete
  4. Nak mintak alamat kerai ah seng thank you

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum. Tuan..minta share alamat kedai repair seat dan helmet ni ya.
    WA sy 0106681700. Tqvm

    ReplyDelete
  6. Bossku.... mcm mana saya cari kedai uncle ni yer??? Sila WA saya di no 0122722357

    ReplyDelete
  7. boss..boleh share info kedai..wasap saya : 0133030494

    ReplyDelete
  8. bos.. area mna ni? tlg ws sy boleh? 0108622901

    ReplyDelete
  9. asslmkm boss bole share sy contact uncle kedai cushion ni? whatsapp sy 0193083810 urgent boss :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Walaikumslm bossku! Google. Jalan perak, Penang.

      Delete
  10. Assalamualaikum semua. Kedai uncle ni kat jalan perak, Penang. Xde ctc number.google nama kedai uncle tu. Inshallah dpt.

    ReplyDelete