Friday, June 8, 2012

Pegangan Kamera Mengelakkan Gambar Kabur

Sebenarnya, aku dah pernah share tentang tips pegangan kamera ini pada entry sebelum ini.
Ntah mcm ne,entry tu gambornye tak keluar2 smpai skarang..
Oleh itu, aku amik 100% tips ini dari blog otai dlm dunia fotografi ini iaitu 
www.afundee-photography

Kalau nak baca terus ke blog brother ni pun boleh, ini link nya :


kalau malas sgt nak kemana-mana, teruskan membaca di bawah ni.

tips kali ini sangat asas. ia merujuk kepada cara pegangan kamera. ini bukanlah " guide" yang mesti anda ikut tetapi ia berkesan kepada saya untuk mendapatkan gambar yang 'sharp' walaupun menggunakan shutter speed yang perlahan. berikut merupakan 3 kaedah pegangan kamera yang biasa saya gunakan:

cara pegangan biasa yang betul

cara pegangan tegak yang betul. kebanyakan kita suka memegang tegak dengan mengangkat ketiak dan cara ini kadangkala agak biadap terutama jika pelanggan kita adalah orang kenamaan. cara lain adalah dengan menggunakan batery grip untuk komposisi menegak.

cara ini menggantikan tripod jika kita tiada tripod namun ia hanya membantu untuk shutter speed yang tidak terlalu perlahan. contohnya 1/5s. ia sangat berkesan untuk mendapatkan gambar yang sharp kerana badan kita digunakan sepenuhnya dan diseimbangkan dengan berat badan kita sendiri.

diharapkan entri ini membantu anda mendapatkan gambar yang sharp.sebarang pertanyaan dan komen amat dialu- alukan.


Okeh, amacam? semoga dpt manfaatkan ilmu yg kita dapat harini..
kalau ade ilmu tambahan boleh informed aku di bahagian komen.






No comments:

Post a Comment